Steagurile speranței, un cadou de la Moș Crăciun 2020

Natura a făcut două lucruri mari: amorul și moartea. Omul a făcut un singur lucru: arta. Nici o mângâiere nu e mai trainică decât aceasta, fiindcă orice durere pe calea artei iese din noi sub formă emoțională și se personalizează atât de mult, încât devine mai sugestivăși mai puternică decât însăși durerea noastră.

Duiliu Zamfirescu

Mijloc de decembrie 2020; într-un București mohorât și extrem de aglomerat, am ieșit din starea vegetativă – cum altfel? – decât evadând la o expoziție, ca să-mi repar sufletul și să privesc ceva inedit, țesut de oameni talentați. În sala de expoziții Constantin Brâncuși din cadrul Centrului Internațional de Conferințe al Palatului Parlamentului, are loc în aceste zile, a doua ediție a Expoziției de artă vizuală – Steaguri medievale imaginare 2020, care se poate vizita până pe 31 decembrie. Prima ediție a avut loc în anul 2013, la Muzeul Național de Istorie al României și s-a bucurat de un real succes.

O inițiativă salvatoare în condițiile pandemiei, pentru o lume care pare că stă, dar în care omul cu har nu încetează niciodată să creeze frumosul și să îl redea universului în forma sa cea mai pură – arta, asigurând continuitatea, speranța și iubirea. Obiectivul acestei expoziții este să ofere publicului o simbolistică a Evului Mediu, filtrată prin mintea și sufletul artistului zilelor noastre, cu mister, dar și cu un mare respect pentru trecutul nostru, în sensul curgerii firești a firului vieții și a întăririi credinței din noi.

Cu o simbolistică complexă și mesaje precum normalitatea și permanența, lucrările expuse pe simezele Palatului Parlamentului prezintă compoziții de artă grafică, picturală sau decorativă de o evidentă calitate artistică, realizate cu diverse tehnici de lucru pe suprafețe textile, tehnici care îmbrățișează deopotrivă stilul clasic și cel neconvențional, ambele inovatoare și autentice. Ca și tehnică de lucru clasică, descoperim aici broderia manuală, serigrafia, pictura pe pânză, tehnica haute-lisse (pe război de țesut vertical), iar stilul neconvențional implică tehnici personale sau digitale pe suport textil, sau tehnici mixte pe suporturi diverse. Aproximativ 85% din steaguri sunt confecționate din materiale textile, dar întâlnim și piele, aplicații din piese mici de metal, mărgele sau sticlă, exprimând mesaje fluide și întregind astfel orizontul estetic în ochii publicului. La această ediție participă 60 de artiști plastici, cu 79 de steaguri, fiecare dintre ele având un caracter metafizic și o identitate proprie puternică. Întâlnim lucrări de o deosebită prestanță ale unor artiști consacrați și ale unor studenți ai școlilor superioare de artă românești.

Steagul contemporan de inspirație medievală al Mirunei Hașegan – un mix de broderie și colaj, aduce o notă modernă, optimistă a viziunii unui artist dedicat, la fel ca și colajul textil Cazemata cosmică al Cristinei Gloria Opriță. Ionela Apetrii vine cu broderii și colaje intitulate Egidă și Breasla rotarilor. Steagul scutului verde al Adrianei Emilia Cănija Popa impune printr-un mix de culori si forme inedite, delicat împletite. Ruxandra Eugenia Socaciu utilizează o tehnică mixtă în lucrarea Poveștile hârtiei și anume imprimare cu site serigrafice și șablon pe hârtie realizată manual și hârtie reciclată, utilizând suport de pânză și hârtie reciclată. De asemenea întâlnim la Liana Bădău o tehnică personală, mixtă și anume: pictură, serigrafie și manipulare digitală, în lucrarea Arcane Imperium.

Doamna Mariana Negreanu prezintă în lucrarea Simboluri, un ansamblu format din 4 piese ce conțin colaje cu elemente de broderie manuală pe suport sintetic, o lucrare cu o cromatică complexă și o îmbinare delicată, dar totodată energică a formelor.

Steagul speranței al Georgetei Hlihort, Steagul prințesei al Mariei Elis Popescu-Lopez, Argilă, meșteșug și suflet al Danei Dincă, Drapel și Breasla Măcelarilor ale Anei Elena Stoinescu, Breasla Bistriței a Marinei Liliana Simina, Festung medieval al Denissei Șerban Maschek, sau Omagiul breslei croitorilor al lui Valentin Teodorescu, Porumbeii Danielei Maria Nechita, LifeSaver al lui Alexandru Vrăjitoru sunt doar câteva titluri din cadrul acestei expoziții în care talentul, munca și pasiunea se întâlnesc într-un evident spirit al creației divine, în care trecutul și viitorul se contopesc pe aceeași linie cromatică și texturală, în care predomină echilibrul, în toate formele sale.

Expoziția de artă vizuală Steaguri medievale imaginare 2020 este una dintre surprizele lunii decembrie pentru iubitorii de artă; este realizată și organizată cu multă bucurie și aduce încă un cadou publicului, la sfârșitul acestei luni: un DVD cu mărturisirile trăirilor artiștilor în timpul creației materialelor pentru acest eveniment, texte ale artiștilor (exprimarea în scris a conceptului urmărit), clipurile de promovare a expoziției și multe alte surprize.

Un spectacol dinamic de formă și culoare, expoziția îți lasă fantezia să viseze fără limite asupra zilei de mâine, pentru că viața este o neobosită luptă în a-i găsi sensul.

Bucuria nu s-a terminat odată cu finalizarea acestui articol, pentru că eu totuși sper ca Moș Crăciun să apese butonul magic și să anunțe întreaga omenire că totul a fost un vis urât, pandemia s-a risipit cu primii zori, iar noi ne putem în sfârșit îmbrățișa, în seara de Ajun.